Artikler med tema

Bransjenytt

25 artikler

Næringslivet tar ansvar for emballasjen

Emballasje er nødvendig for frakt og oppbevaring av mat, og i storhusholdningen forbrukes naturlig nok store mengder i løpet av et år. Norsk næringsliv har produsentansvar for all emballasje, og samarbeider med Grønt Punkt Norge for å gjøre dette på best mulig måte. Les mer om saken her


Flere tilsluttes Kutt Matsvinn 2020

Vi har tidligere skrevet om Matvett og matbransjens prosjekt «Kutt Matsvinn 2020» – en bransjeavtale med mål om å redusere matsvinnet med 20 % innen 2020. Nå har flere signert avtalen. Les mer om saken her


Ny forskrift for å redusere emballasjeavfall

Fra og med 1. september trådde den nye avfallsforskriften fra Klima- og miljødepartementet i kraft. Over 30.000* bedrifter i Norge må nå aktivt jobbe for å forbedre emballasjeløsningene de bruker, og gjenvinne mer. Forskriften sier at produsenter som tilfører markedet minst Les mer om saken her


Grønne tiltak kutter matsvinn

Hoteller og restauranter vil spare millioner på å kaste mindre mat fremover. Prosjektet «Kutt Matsvinn 2020» har siden 2010 hatt som mål å få store og små hoteller, restauranter, kantiner og servicehandel til å kutte matsvinnet med 20 % innen 2020. Les mer om saken her


Samfunnsansvar fra jord til bord

Matinfo AS og Factlines har inngått en samarbeidsavtale med formål om å styrke arbeidet med dokumentering av matens reise fra jord til bord. Avtalen gir en unik mulighet for leverandørene som er registrert i Matinfo til å kunne dokumentere og fremvise Les mer om saken her


Tar miljøkampen til storhusholdningsbransjen

Klimautslipp fra matproduksjon er en vesentlig faktor til de klimaendringene man ser i dagens samfunn. Derfor har Millum AS, eier av Matinfo, inngått partnerskap med gründerbedriften IntoLife for å benytte seg av deres teknologi for å gi verdifull innsikt til Les mer om saken her


Insekter på dagsorden

For å dekke matbehovet til den økende befolkningsveksten i verden, og samtidig spare jordkloden for miljøutslipp, er insekter et mer og mer aktuelt produkt. Dette er kanskje en noe fjern tanke for mange i den vestlige verden, mens ca. to milliarder Les mer om saken her


Myndigheter og mat- og drikkebedrifter sammen for bedre kosthold

I desember 2016 signerte mat - og drikkenæringen, dagligvarehandelen og myndighetene en intensjonsavtale om å legge til rette for et sunnere og mer balansert kosthold i befolkningen. Avtalen etablerer en gjensidig forpliktelse mellom myndighetene og næringslivet om å nå konkrete Les mer om saken her


Stor bærekraft i horecabransjen

29. mars 2017 ble årets mest bærekraftige merkevarer presentert. Hele 20 av topp 50 listen over de mest bærekraftige selskapene i Norge er i horecabransjen!  Sustainable Brand Index (initiativ for etisk handel) er Nordens største merkevareundersøkelse innen bærekraft. Undersøkelsen er basert på Les mer om saken her


Oppdatert søkefunksjon

Vi har nå oppdatert søkefunksjonen på Matinfo, slik at søket etter de mest relevante varene kommer først - basert på søkestatistikk fra løsningen. Lurer du på hva det er i maten? Søk og finn allergener, ingredienser og næringsinnhold blant over Les mer om saken her


Page 1 of 3123