Matinfo AS og Factlines har inngått en samarbeidsavtale med formål om å styrke arbeidet med dokumentering av matens reise fra jord til bord. Avtalen gir en unik mulighet for leverandørene som er registrert i Matinfo til å kunne dokumentere og fremvise sitt samfunnsansvar overfor innkjøpere.

– Dette vil gjøre det enkelt for innkjøpere å velge samfunnsansvarlig når det skal handles til storhusholdningssegmentet, sier Knut Øksby, daglig leder i Matinfo og Siri Engesæth, daglig leder Factlines.

Gjennom avtalen knytter Matinfo til seg viktig ekspertise fra en av de store og ledende aktørene innen etisk handel og samfunnsansvar.

– Dette er veldig spennende og viktig for oss i Matinfo. Vi ønsker å være aktøren som gir kjøperne mulighet til å ta velinformerte og gode valg. Med dette samarbeidet kan vi gi våre kunder det de etterspør – informasjon om varens reise fra jord til bord, forteller Knut Øksby i Matinfo.

Enklere å overholde lover

Både Matinfo og Factlines arbeider for at innkjøperne kan ta velinformerte valg og at leverandørene kan dokumentere og synliggjøre sitt arbeid med etiske og samfunnsmessige oppgaver overfor innkjøperne. Dette har til nå vært utfordrende og tidkrevende for leverandørene.

– Gjennom løsningen vi leverer kan leverandørene få synliggjort sine resultater i portalen direkte til alle innkjøperne. Dette gir innkjøperne mulighet til å ta velinformerte valg uten at det kompliserer deres arbeid. Tar du samfunnsansvar på alvor må du ha god utveksling av informasjon med dine leverandører. Det bidrar vi til på en effektiv og tidsbesparende måte. Skal du overholde den nye Lov om offentlige anskaffelser §5 og tilsvarende EU-direktiv, må du kunne dokumentere system og rutiner for å overholde menneskerettighetene, forteller Engesæth i Factlines.

Opptar de største i Horeca-bransjen

At bransjen er opptatt av samfunnsansvar og overholde lover merkes hos de største aktørene i bransjen. Allerede før nyheten er ute har flere meldt sin interesse for å delta på prosjektet. En av de største aktørene innen Horecabransjen, Compass Group Norge, er ivrig på å ta samfunnsansvar i alle sine kantiner rundt omkring i hele Norge.

– For oss i Compass er etisk handel og samfunnsansvar veldig viktig. Derfor har vi en målsetning om å være blant de første som virkelig tar tak i dette. Vi har allerede iverksatt noen tiltak og samarbeidet med Matinfo bare understreker at vi vil være en engasjert og ledende aktør, forteller Produktutviklingssjef Mat/Retail hos Compass group, Karl Olav Bø.

Samme innstilling har de hos Norrek som også er et av de første selskapene som synliggjør samfunnsansvar for innkjøperne gjennom Matinfo.

– I likhet med mange av våre kunder jobber vi seriøst med krav til etiske handelsprinsipper. Vi ønsker at slike krav skal etterleves gjennom hele leveransekjeden og det er et prinsipp vi ønsker å vise at vi er opptatt av, utdyper Hege S. Svendsen, salgssjef i Norrek.

Informer og bli informert via Matinfo.no

Matinfo er en database med over 17 000 produkter fra de største produsentene og leverandørene i den norske storhusholdningen. Her finner man all lovpålagt informasjon om produktene som f.eks. næringsinnhold og allergener. Matinfo skal være huben for all informasjonsformidling i storhusholdningsbransjen og et felles oppslagsverk for bransjen.

– Vår ambisjon er at Matinfo skal være Norges viktigste nettsted for bransjen, hvor man kan bli informert om gode og trygge valg, avslutter Knut Øksby.

Kontaktperson hos Factlines: Daglig leder Siri Engesaeth, mobil 90114675 www.factlines.com.
Kontaktperson hos Matinfo: Daglig leder Knut Øksby, mobil 90090064 www.matinfo.no.