Proteiner finnes i de fleste matvarer bortsett fra i rent sukker, salt og oljer. De produktene som har mest og mer fullverdig proteinkvalitet er kjøtt og fisk; etterfulgt av fugl, melk og melkeprodukter, egg og enkelte bønner. Men hva er proteiner, hvor mye trenger vi, og hvor mye spiser vi av proteinkilden kjøtt?

Hva er proteiner?

Proteiner består av 20 aminosyrer. 12 produserer kroppen selv, og åtte (ni for spedbarn) må tilføres via kosten og er essensielle for at vi skal leve. Aminosyrene er en type store molekyler som er livsnødvendige for å danne organer, muskler, bindevev, negler, hår, hud, enzymer, hormoner, hemoglobin, arvestoff, immunstoffer, skjelett osv. Noe går også til energiproduksjon.

Protein som energikilde

De viktigste energikildene vi har er fett og karbohydrater. Likevel bør 10-20 % av energien komme fra protein. I det norske kostholdet har vi følgende fordeling på proteinkilder:

  • kjøtt 27 %
  • kornvarer 23 %
  • melk og meieriprodukter 22 %
  • fisk 11 %
  • egg 2 %
  • resten er fra planteriket

Hvor mye trenger vi?

Verdens helseorganisasjon anbefaler at vi spiser 0,75 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, mens Helsedirektoratet anbefaler 1,1 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Et sted innenfor disse er passe for de fleste friske kvinner og menn. Kroppen bruker proteinet til reparasjon og vedlikehold av organer og muskler samt produksjon av nytt protein. Overskuddet blir ikke lagret, slik som fett eller karbohydrater gjør om du spiser for mye av disse.
Det er viktig å merke seg at proteinbehovet øker i takt med energien du bruker, f. eks. om du trener mye. Men du får i deg nok bare ved å spise mer sunn og vanlig mat.

Hvordan fordele mengden protein i sunt kosthold?

En god regel for å få i seg nok proteiner i ft. annen sunn mat, er å dele middagstallerkenen i tre.

  • 1/3  magert kjøtt, fisk, egg eller belgvekster
  • 1/3 poteter og fullkornvarianter av ris, pasta eller brød
  • 1/3 grønnsaker

Jobber du i storhusholdningsbransjen?

Her på matinfo.no kan du søke i produkter fra de største produsentene i Norge. Du finner bl. a. proteinmengden i produktene i tillegg til næringsinnhold, allergener og merking.

Kilder: bramat.no, matprat.no, ndla.no