Vi har samlet litt av hvert fra 2018 fordelt på hver bokstav i alfabetet. Det går mye på miljø og matsvinn i matbransjen, temaer som fortsetter også i 2019:

Allergener

Matinfo jobber bl. a. med å informere om de 14 allergenene bransjen er pliktig å merke ved salg av ikke-ferdigpakket mat. Du som selger mat over disk, kantine, restaurant, cafe, catering etc. er lovpålagt å merke alle allergener i maten som serveres. Dette er en svært viktig jobb for de 5-8 % av befolkningen som har matallergi eller matintoleranse. Allergi øker fra år til år.

Bærekraftig kosthold

I 2018 begynte vi for alvor å se hvilken innvirkningen kostholdet vårt har på miljøet – på litt lengre sikt enn vår egen generasjon. Det er viktig med mat- og ernæringssikkerhet også for  fremtidige generasjoner ved optimal ressursbruk. I Matinfo jobber vi med å få riktig merking av varer som er økologisk eller sertifisert for miljø- og bærekraft.

C-vitamin

Vår artikkel om restemat med egg har vært veldig populær. Det er mange mattyper vi kan blande med egg og få et godt måltid. Egg inneholder alt av vitaminer og mineraler som du trenger, bortsett fra vitamin C. Ni matvarer som har mer C-vitamin enn appelsiner, er: Guava, rød paprika, grønnkål, brokkoli, grønn paprika, papaya, jordbær, blomkål og ananas. Har du matallergi, velger du bare den kilden du tåler.

Drikke

Det finnes allergener også i drikke. Alt fra melk og juice til alkoholholdige drikker inneholder allergener eller kan skape kryssallergier. Også alkoholholdige drikker er merkepliktige.

Erstatninger for kjøtt

Butikkene bugner av mattyper som kan erstatte kjøtt. Vi har grønnsakspasta og burgere og pølser laget av rødbeter eller erteprotein; vi har kjøttfri mandag og prøver oss frem med knutekål og grønnkål.

Fleksitarianer

Flere velger å ha kjøttfrie dager, populært kalt å være fleksitarianer. Tanken er å spise mindre kjøtt for å ta vare på helse, miljø og dyrevelferd. Det er et stort skritt å bli vegetarianer og kun spise plantebasert kost. Da kan det være mer fleksibelt, derav fleksitarianer, å gjøre litt av hvert.

GDPR – General Data Protection Regulation

I 2018 fikk vi nye personvernregler, med ny behandling og vern av personlig informasjon. Matinfo samlet derfor inn samtykker til nyhetsbrev på ny og fikk ryddet CRM system og lister.

Holdbarhet matvarer

Det har vært større fokus på å redusere matsvinn i 2018 enn tidligere år. Flere produsenter og leverandører har som følge av dette hatt fokus på å ikke bare se på dato når man sjekker holdbarheten på mat og drikke. Lukt, se og smak har vært tre viktige ord i tillegg til «Best før, men ikke dårlig etter«. Mange matvarer har en lenger holdbarhet enn datoen tilsier, f. eks. egg og krydder.

Ingredienser

Alle ferdigpakkede matvarer skal ha en fullstendig ingrediensliste i mengdestyrt rekkefølge. Allergener merkes med uthevet tekst. Dette er svært viktig for allergikere som må sjekke produkter for deres allergener.

Jackfrukt

I søken etter erstatninger for kjøtt i matlaging, har interessen for jackfrukt økt. Det er en frukt opprinnelig fra India, som brukes spesielt som erstatning for svin og kylling i asiatisk matlaging. Finnes hos noen grønnsakshandlere i Norge, og i hermetisk form.

Kortreist mat

Vi ble mer oppmerksom på bærekraft og miljø i fjor, og med det kom ønsket om å kjøpe  lokalprodusert mat. Norsk frukt- og grønnsaker, og norsk kjøtt og fisk er ønsket.

Lovpålagt å merke

Merkeplikten er lovpålagt, og om man ikke følger denne kan serveringssteder ved sjekk få surt smilefjes tross svært god mat og renslighet. Det merker kundene, og mange snur i døren når de ser et annet fjes enn det smilende smilefjeset.

Matvett i hverdagen

Vi kaster altfor mye mat. Fokuset i 2018, som fortsetter i 2019, er å ta vare på maten. Planlegge måltidene, kjøpe kun det man trenger og spise opp restene.

Nye produsenter i Matinfo

Vi er glade for å få med oss følgende produsenter i 2018 ( i tillegg til de vi har fra før):

  • Sørlandskjøtt AS
  • Interbrands AS
  • Engrosfrukt AS
  • Holmens AS
  • Kvarstad Gård
  • Fatland Salg AS
  • Huseby Gård
  • Pehan Produkter AS
  • Alive AS
  • One-Shot Norge AS
  • Red Bull
  • Idsøe
  • Elda Bakeri

Overfølsomhet overfor matvarer

I tillegg til å være allergisk, kan man også være overfølsom overfor enkelte matvarer. Dette slår ikke ut på tester, og man må derfor prøve seg frem til et riktig kosthold selv. Helst i samarbeid med lege eller kostholdsekspert dersom det er fare for mangler på viktig næring i nytt kosthold.

Produktdata

På Matinfo kan du søke etter matinformasjon fra mange av bransjens produsenter – og finne informasjon om blant annet allergener, ingredienser, næringsinnhold og merking i produkter.

Quaere – å søke

Matinfo sin produktdatabase er åpen for alle enten du jobber i bransjen eller bare interessert i mat og informasjon om mat. Søk blant de vel 19 000 varelinjene som finnes hos oss. Du finner informasjon om allergener, ingredienser, næringsinnhold, opprinnelse m.m.

Rødt kjøtt

Rødt kjøtt krever store naturressurser i forhold til hvitt kjøtt, korn og grønnsaker. For både helsen og å spare miljøet anbefales vi å spise mer grønnsaker og belgfrukter og mindre rødt kjøtt. Derav kjøttfrie dager. Dette er også en trend som tenkes å fortsette inn i 2019.

Salt

Vi får fortsatt i oss mye mer salt enn anbefalt daglig dose. 10-20 % av saltet tilsetter vi i maten selv, resten kommer fra ferdig bearbeidet mat. Særlig brød og kjøttprodukter. Matvarebransjen jobber med å redusere saltmengden i f. eks. brød, som i verste fall har like mye salt som saltede peanøtter. Et høyt saltinntak er forbundet med økt blodtrykk som gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Andre effekter er arrdannelse i hjertemuskelen, stive blodårer og fortykning av blodåre-veggen.

Too good to go

Etter nær tre år fortsetter Too good to go å spare miljøet for spiselige matrester. Det er en tankevekker at vi kaster 1/3 av maten vi kjøper.

Urter

Ved å benytte urter kan du redusere saltmengden i maten og dermed bidra til å bedre bedre helsen.

Verdimat

En grossist som har som mål å bidra til mindre matsvinn gjennom samarbeid med produsent, grossist og kunde. I dag kaster produsenter og grossister ca 70 000 tonn fullgode varer som burde vært konsumert av mennesker. Dette er et bransjeproblem, men ikke minst et samfunnsproblem. Via Verdimat kommer varene frem til profesjonelle kunder. Alle registrerte kunder vil få tilgang til Verdimat sin egen netthandelsportal som er utviklet og driftes av teknologiselskapet Millum. Millum er eier av Matinfo.

Webservice

Vi gjør det enkelt å dele informasjon om mat- og drikkeprodukter. Ønsker du å hente ut produktdata og bruke vårt innhold, kan du ta kontakt med oss for mer informasjon.

X-tra grønt og sunt

Supersunne grønnsaksjuicer med matcha, maca rot og spirulina – ble det en suksess i 2018? Vi er litt usikre, men de er alle kilde til vitaminer og mineraler som er sunne for kropp og helse. Teen kombucha ble populær i løpet av året – kan kjøpes på butikken eller lages hjemme med litt tålmodighet og omsorg.

Yoghurt

Syrnede meieriprodukter som yoghurt og surmelk bidrar med naturlige eller tilsatte bakteriekulturer som kan styrke de snille bakteriene i tarmen din. Tarmen har også godt av syrnede, eller fermenterte, grønnsaker. Denne trenden tenker vi også skal fortsette i 2019.

Zucchini

Grønnsaken kalles squash i Norge, og det eneste matnavnet på Z som vi kom på (også for 2017). I tillegg til at den er allergivennlig, gjør den nøytrale smaken grønnsaken lett anvendelig.  Zucchini er en populær erstatter for pasta, såkalte zoodles.

Ærlighet

I produktets produksjonsløp. Matinfo samarbeider med Factlines i arbeidet for at innkjøperne kan ta velinformerte valg og at leverandørene kan dokumentere og synliggjøre sitt arbeid med etiske og samfunnsmessige oppgaver overfor innkjøperne av matvarer.

Økologisk mat

Det er en økning i andelen økologisk mat som produseres og blir tilgjengelig i butikkene. 28. mars 2017 ble også nytt øko-regelverk satt i drift i Norge, for å sikre riktig produksjon. Dette gir også en større sikkerhet for brukere av økologisk mat. Vi gleder oss over stadig flere økologiske produkter i butikkene.

Året som kommer

Tar vi med oss trendene fra 2018? Det blir kanskje flere matreddere, fleksitarianere, flere alternativer til kjøtt i butikkene, fokus på sunnere mat og drikke, mat tilpasset deg som person på restauranter – for å nevne noe. Det blir spennende og se hva 2019 bringer.