Helsedirektoratet anbefaler oss å spise minst fem porsjoner frukt- og grønnsaker per dag. Minst halvparten bør være grønnsaker. «En porsjon» er ikke like logisk mengde å tenke seg til som desiliter eller gram. Derfor kan det være greit å definere mengde med eksempler. Så tar vi med ca mengde for «et glass», siden frukt og grønt også kan inntas i form av juice og smoothies. Har du allergier og kryssallergier, vil du alltid finne frukt og grønt som du tåler.

Din egen håndfull

Generelt er en porsjon din egen håndfull med aktuell mat. Noen gjør det enklere og vurderer en porsjon til ca. 100 gram.  En porsjon for et barn er barnets håndfull. Enkelt og greit.

Frukt og bær

En porsjon porsjon kan f.eks. være en mellomstor frukt som eple, banan eller pære eller en del av en større frukt som melon, ananas eller mango. Det kan også være en håndfull mindre frukt som druer, plommer og kiwi eller en håndfull bær. Vi tenker på frukt og bær i alle
formater; frisk, fryst, hermetisk, i hjemmelaget smoothie, e.l.

Grønnsaker og salat

En porsjon er omtrent en håndfull grønnsaker og salat. En porsjon kan for
eksempel være en stor tomat, syv cherrytomater, en gulrot, en håndfull brokkoli
eller en liten bolle med salat. Vi tenker på grønnsaker i alle formater; fersk, fryst,
hermetisk, kokt, stekt, i hjemmelaget smoothie, e.l.

Juice (ikke nektar)

Et glass juice er ca. 2 dl. Med juice tenker vi på ren frukt – og/eller grønnsaksjuice.
Ikke nektar, eller andre ikke-rene juiceprodukter. En porsjon er definert som 1 dl./½ et glass juice

Smoothie (kjøpt, ikke hjemmelaget)

Et glass smoothie er ca. 2 dl, som juice. Her tenker vi på alle typer kjøpt smoothie, av frukt
og/eller grønnsaker. En porsjon er definert som 1 dl./½ et glass smoothie.

Hva med en middagsporsjon?

En middag defineres litt annerledes enn porsjonene for «fem om dagen». Generelt kan du tenke at tallerkenen deles i tre:

1/3 kjøtt, fisk, egg eller belgvekster
1/3 grønnsaker
1/3 pasta, ris, poteter eller brød

Dette skriver vi mer om i januar.

 

Kilder: frukt.no, helsedirektoratet.no, matprat.no