Matinfo ønsker Fazer Lifestyle Foods (FLF) velkommen med produktseriene Froosh og Yosa i vår database. Vi har snakket med Lina Lyngen, Key Account Manager i Fazer Lifestyle Foods Norge, for å få mer informasjon om bakgrunnen for produktlinjene og valget om å registrere disse i Matinfo.

100 % frukt og grønt

– Froosh smoothiene, som består av 100 % frukt og grønt, har vært godt synlig i matbutikker og kiosker med sine fargerike smoothie-flasker og shorty-bokser. Fazer Yosa, som ble lansert høsten 2018, består av en rekke havrebaserte produkter som foreløpig er mer kjent blant de som ser etter plantebaserte alternativ.

Hva er bakgrunnen for Froosh og Yosa produktene?

– Både Froosh og Fazer Yosa ble kjøpt opp av den finske familieeide bedriften Fazer i 2017, som en del av et ønske om å tilby velsmakende plantebaserte produkter til dagens forbrukere. Sunnhet, helse og bærekraft har fått et økt fokus hos forbrukere i Norden. Yosa har eksistert på det finske markedet i over 20 år, og tilbudt et bredt spekter av havrebaserte produkter. Vi har derfor mye erfaring på havreprodukter, og eier også produksjonfabrikker. Vi har stort fokus på innovativ produktutvikling både med frukt og havre.

Litt om Fazer

– Fazer består av ulike forretningsområder. Kantinedrift, bakst, kafé og bakeriutsalg og ikke minst Fazer Lifestyle Foods som satser på plantebaserte produkter. De aller fleste av oss er foreløpig mest kjent med Fazer mintsjokolade og Marianne-dropsene.
Yosa og Froosh passer godt inn i fremtidens krav til bærekraftig, plantebasert og næringsrik mat. Vårt første mål er å vokse i Norden gjennom kvalitet, god smak, convenience og stort engasjement.

Hvorfor har dere valgt å bruke Matinfo?

Grunnet stor etterspørsel fra kunder som Innkjøpsgruppen og Fazer kantinene som har lagt registrering i Matinfo inn som et kriteria for å kunne være leverandør. Det var derfor et enkelt valg for oss.

Hvilke type kunder har dere – og håper å få?

13 % er storhusholdning, noe kbs (kiosk, bensin- og servicehandel) og resten er dagligvare ift Froosh. Yosa har vi akkurat startet med i Norge, og produktene begynner å bygge seg opp i dagligvarebutikkene. Så fokus er både på privat- og storhusholdningsbransjen.

Hva er tankegangen bak produktene?

Livsstil og bærekraft er to buzz-ord. Samtidig er det viktig å finne en balanse i kostholdet i en travel hverdag. Vi ønsker å bidra til at man enkelt og greit kan velge plantebasert, uten at det skal gå på bekostning av smak eller kvalitet.

Hvor kjøpes ingrediensene fra?

Froosh produkter inneholder eksotisk frukt som først og fremst kommer fra u-land. Maten blir dermed ikke nødvendigvis kortreist – men langreist for å skape arbeidsplasser, styrke handelen og redusere fattigdom i vanskeligstilte land. Når det gjelder Yosa brukes havre fra Norden. Den er ekstra kraftfull og ansett som den beste i verden.

Hva med produktenes holdbarhet?

Froosh produktene har en fordel i storhusholdningsbransjen. Alle har holdbarhet på 9 mnd fra produksjon og kan lagres i romtemperatur. På den måten unngår man svinn, innkjøp gir ingen risiko – samtidig som man bevarer næringsinnhold og forpakning.
Fazer Yosa kjølevarer har en holdbarhet på rundt 2 mnd. fra produksjon, mens 1 l drikken har en holdbarhet på 9 mnd fra produksjon og kan lagres i romtemperatur.

Noen allergener som må tas hensyn til?

Det er ikke mye allergener å ta hensyn til. Froosh plus 250 ml protein inneholder sesam. Yosa er havrebasert og fritt for melkeprotein men ikke gluten.

Noe annet du har lyst til å få frem om produktene?

Fazer har veldig fokus på bærekraft og skal redusere svinn med 50 % innen 2030 med økt fokus på ansvarlig innkjøp, bærekraftige produkter og trygt arbeidsmiljø.

Kilder: Lina Maria Jackman Lyngen, froosh.no, yosa