Fra 2017 til 2018 reduserte vi bruken av kumelk med 3,8 %, eller 2,7 liter melk per person i Norge. Mye av årsaken er at det har blitt mange plantebaserte alternativer, skapt både av matallergi og intoleranse overfor innhold i melk – og en voksende trend om å innta mer plantebasert mat.

Viktig kilde til kalsium og jod

I tillegg til å være god kilde til protein og mange vitaminer, er melk vår viktigste kilde til kalsium og jod. Jod brukes lite i mat i dag, men er svært viktig for kroppen. Det har inntil nylig vært nok jod i norsk kosthold, men bl. a. reduksjon av kumelk har gjort at jodmangel nå er aktuelt å ta hensyn til.

Alternativer til kumelk

Drikke laget av soya, havre, ris, kokos og mandel finnes i mange ulike varianter i dagligvarebutikkene. Mange er tilsatt vitaminer og mineraler for å være et fullverdig alternativ til kumelk. De finnes i usøtet variant, men er ofte søtet og tilsatt smak for ulikt formål. Dersom man ikke tåler melkesukkeret, laktose, kan man bruke laktosefri kumelk. Da beholder du alle de gode egenskapene som melk har. Er det melkeproteinet man ikke tåler, eller ønsket er å ha et plantebasert kosthold, kan alternativene nedenfor brukes. Mange av disse er tilsatt kalsium, vitamin D, riboflavin og vitamin B12 slik at de skal være fullverdige drikker i et normalt kosthold. Det finnes likevel rene produkter uten tilsetninger smaker.

Soyadrikke

Drikke av soya er kanskje den som er mest kjent som alternativ drikke til kumelk, og er tilsvarende kremete og naturlig søt. Drikken blir laget av tørkede soyabønner som knuses og blandes med vann. Den inneholder mindre fett men flere karbohydrater enn kumelk. Soya gir mest proteiner og ulike aminosyrer ift. de andre drikkene. Søk gjerne på soyadrikk her på matinfo.no for å se et utvalg.

Havredrikke

Havredrikken har ganske lik smak og konsistens som kumelk, i tillegg til å oppføre seg på samme måte, og derfor best egnet til matlaging. Den inneholder også noe fiber og har mer B6-vitamin enn kumelk. Drikken mangler likevel tilsvarende mengde proteiner, og finnes i varianter naturlig, søtet med sukker, sirup eller honning. Kan likevel ikke brukes av personer med cøliaki, da den kan inneholde spor av gluten. Les ellers godt på pakningen. Søk gjerne på havredrikk her på matinfo.no for å se et utvalg.

Risdrikke

Drikken kan lages på flere måter. Å knuse riskornene i en maskin og trekke ut melken, eller ved å koke risen og blande med vann. Den er tyntflytende, og egner seg derfor ikke like bra i f. eks. kaffe. Risdrikke mangler protein og kalsium, men er rik på raske karbohydrater. Tilsettes ofte vitaminer og mineraler for å være egnet som alternativ til kumelk. Må ikke gis til barn under seks år da produktet inneholder uorganisk arsen.

Mandeldrikke

Denne er søt som risdrikke, og passer tilsvarende bra til baking og desserter. Drikker laget av nøtter generelt er rike på det hjertevennlige mineralet kalium og sunne fettsyrer. De tilsettes gjerne sukker eller sirup, og har derfor høyt kaloriinnhold. Må unngås ved allergi mot nøtter.

Kokosdrikke

Denne skiller seg fra andre plantedrikker ved at fettet hovedsakelig består av mettede fettsyrer. Men en del av dette består av mellomkjedede fettsyrer som antas å være bra for immunsystemet, og dermed kan være bra å få i seg. Drikken inneholder mange kalorier pga. kokosfettet, og mindre proteiner. Passer godt til asiatiske retter. Kan ikke sammenlignes med kokosvann.

Andre drikker

Kumelk inneholder viktig næring som kroppen trenger. Det er proteiner, kalsium, jod, magnesium, D-vitaminer, B2 og B12. Mange av disse er tilsatt i de alternative drikkene, men ikke alt. Og ingen er tilsatt jod, som finnes i melkeprodukter og fisk. Fjerner du kumelk fra kostholdet, er det derfor viktig å finne alternative kilder.

Det finnes også andre erstatninger for kumelk som Quinoa, hamp, hasselnøtter, cashewnøtter etc. som det også kan lages drikke av. Disse er ikke like vanlige, og må ofte lages hjemme.

 

Kilder: bramat.no, tine.no, kk.no/helse, iform.no, greenbonanza.no, helsenorge.no, nhi.no