Helsedirektoratet jobber nå med vurderinger av de norske kostrådene i et bærekraftperspektiv. Dette jobbes også opp mot Matvett og serveringsbransjens prosjekt «Kutt Matsvinn 2020», hvor bransjen skal redusere matsvinn med 20 % frem til 2020. Det er også en utvidet plan for videre reduksjon frem til 2030.

Rådene er nok kjente for de fleste, og er en anerkjennelse av at et bærekraftig kosthold også passer med kosthold for god helse. Men gode råd kan sies flere ganger.

12 råd i et bærekraft- og helseperspektiv

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. Begrens mengden kjøtt, rødt kjøtt, salt, fett og sukker
  2. Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet
  3. Spis minst fem porsjoner (helst syv) grønnsaker, frukt og bær hver dag. En større andel av belgvekster, frukt, bær og grønnsaker i kostholdet gir et lavere karbonavtrykk
  4. Spis grove kornprodukter hver dag. Dette gir bedre helse og et mer bærekraftig konsum enn de finere typene
  5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg. I tillegg til at det er sunt, gir også fisk og sjømat en lavere miljøbelastning enn kjøtt
  6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt. Bearbeidet kjøtt som pølser og farser gjør at dyreskrotten utnyttes best mulig. Samtidig er disse produktene mindre sunne og inneholder mer fett etc. enn rent kjøtt. Det er ikke alltid bærekraft og helse går helt hånd i hånd. Men konklusjonen er at man bør innta en begrenset mengde av bearbeidet kjøtt
  7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet. Det er mer bærekraftig og helsemessig å velge magert for vanlige, friske mennesker
  8. Velg matoljer, flytende margain og myk margarin, fremfor hard margarin og smør. Hard margarin og smør inneholder mer fullherdet fett enn flytende varianter – samtidig som oliven- og rapsolje er mer bærekraftig og sunn enn f eks palmeolje
  9. Velg matvarer med lite salt og begrens bruken av salt i matlaging og i maten. Dette er et helsemessig råd, da salt ikke er sunt. I Norge får vi i oss dobbelt så mye som anbefalt inntak per dag. Dvs. 10 g i stede for 5 g.
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags
  11. Velg vann som tørstedrikk. Vann fra springen er fortsatt det beste alternativet i Norge, også fra et bærekraftig perspektiv
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag

 

Kilder: Helsedirektoratet, Nasjonalt råd for ernæring 2011